Chronische Pijn onder aandacht breed publiek Week van de Pijn

Na bijna 3 jaar van voorbereiding en uitwerking was het van 26 september t/m 1 oktober jl. dan eindelijk zover: de allereerste Week van de Pijn.

Geniet van de korte terugblik van de congresdagen in dit filmpje.

Tijdens De Week van de Pijn werd chronische pijn bij een breed publiek onder de aandacht gebracht. Meer dan 2 miljoen Nederlanders leven met chronische pijn. Dat heeft niet alleen grote invloed op het dagelijks leven, relaties en werk van pijnpatiënten, maar is ook een maatschappelijke kostenpost van formaat: zo’n 20 miljard euro per jaar.

Toch is er helaas nog te weinig herkenning en erkenning voor dit probleem en de pijnpatiënt. Er is veel meer onderzoek en onderwijs nodig. En effectieve pijnbestrijding vraagt om een betere samenwerking tussen behandelaars, het liefst onder regie van de patiënt zelf.

De Week van de Pijn is een onafhankelijk initiatief van Pijn Samen waaraan al meer dan 50 organisaties meewerken. Patiëntenverenigingen, behandelaars, zorgprofessionals en aanbieders van producten en diensten, hebben in het project hun krachten gebundeld.

Els4Organising was nauw betrokken bij de organisatie van deze week. De twee Pijn Samen congresdagen werden o.a. door Els4Organising georganiseerd.

De eerste dag ging over actuele kennis en een andere kijk op chronische pijn voor m.n. medisch specialisten. De tweede dag ging over praktische handvatten voor omgaan met chronische pijn en was voor m.n. verpleegkundigen/verszorgenden, revalidatie- en complementair behandelaars, patiënten etc.

Tijdens de congresdagen was er een belevings- en informatiemarkt, een idee van Els4Organising, om meer beleving te creeëren tijdens een congres. Men kon bijvoorbeeld uitproberen om op een spijkermat te liggen en wat dat met je doet. Kon men een massagematras uitrproberen, kon men het ‘broodje pijn’ proeven die deze week door cateraar Albron in 9 ziekenhuizen in het land serveerden.

Daarnaast was de premiere van de documentaire ‘Om gek van de worden’ en werd het boek ‘Anoniem’ (in inspirerende, educatieve en informatieve thriller) en twee kinderboekjes over Pijn gelanceerd.
Ook werd de Health Deal Chronische Pijn getekend door secretaris-generaal van het Ministerie van VWS, Hans Niendieker, initiatiefnemer Health Deal Chronische Pijn en Pim Giel, initiatiefnemer Pijn Samen, inclusief patiëntenafvaardiging.

Deze ‘Health Deal Chronische Pijn’ is een nieuwe vorm van samenwerking tussen publieke en private partijen, waardoor innovatieve én kostenbesparende zorginnovaties tot stand komen en breed toepasbaar kunnen worden.
Minister Edith Schippers sprak het publiek toe met een boodschap over deze Health Deal. (klik hiervoor de boodschap)

Cabaretier Marc de Hond sloot de tweede congresdag op ludieke en optimische wijze af met hoe zijn dwarslaesie zijn cadeautje was geworden.

Voor alle foto’s klik hier

Voor meer informatie over De Week van de Pijn ga naar www.deweekvandepijn.nl

 

EVENEMENTEN OPENINGEN CONGRESSEN SEMINARS PERSONEELSFEESTEN OPLEIDINGEN COMMUNICATIE NASCHOLINGEN BEURZEN ENTERTAINMENT SYMPOSIA MARKETING PROJECT MANAGEMENT